05.06.14

Andaluské gazpacho (Gazpacho andaluz)

Gazpacho andaluz je studená polévka pocházející s největší pravděpodobností z prosluněné Andalusie. Je také dost dobře možné, že původní gazpacho sestávalo pouze z chleba, česneku a vinného octa, tedy surovin, které na svých cestách do Španělska přiváželi římští vojáci. Pak už stačilo jenom objevit Střední a Jižní Ameriku, dovézt do Evropy rajčata a papriky a gazpacho bylo na světě. Tato polévka je ve Španělsku velmi oblíbená, protože se jedná o velmi osvěžující pokrm, který je jako stvořený do horkých španělských dní. Údajně prý také navozuje chuť k jídlu.

Ještě před rokem jsem si na gazpacho netroufla. Ne kvůli přípravě (ta je jednoduchá), ale kvůli tomu, že se jedná o studenou (!?!?) polévku. Já polévky miluji, ale teplé. Jíst studenou polévku mi vždycky přišlo dost zvláštní. Poprvé jsem něco takového ochutnala poměrně nedávno, když si Pája koupila v rámci skandinávského týdne v Lidlu malinovou studenou polévku. Ehm....nechutnala nám. 

Jenže gazpacho, to není žádná malinová šlichta z tetra packu. Navíc španělské kuchyni věřím o dost víc, než té skandinávské. A ještě k tomu se mi tím, jak poslední dobou jím více syrového ovoce a zeleniny, mění chutě, a tak se stalo, že jsem včera na gazpacho dostala chuť. Prošla jsem pár (španělských) receptů na gazpacho a dozvěděla se, že se do samotné polévky přidává namočený chleba, což se mi moc nelíbilo. Proto jsem se rozhodla připravit gazpacho sin pan (gazpacho bez chleba). Byla jsem ráda, když jsem pak zjistila, že i samotní Španělé tuhle verzi gazpacha připravují, protože já mám prostě určitou autentičnost v jídle ráda a kuchtit si nějaké free gazpacho čistě podle sebe, to se mi moc nezdálo. Musím říct, že jsme si nakonec docela pochutnali. A je to pravda, gazpacho opravdu navozuje chuť k jídlu a je dost osvěžující. Ideální polévka pro nadcházející víkend ;-)


Ingredience (4 porce)

  • 500 g rajčat
  • půl okurky
  • 1 bílá paprika (ta světle zelená tenkostěnná, ne ta tmavě zelená)
  • 1 menší cibule
  • 1 stroužek česneku
  • 1 lžíce vinného octa
  • 1 lžíce olivového oleje
  • sůl
  • voda
 Postup

1. Nejdříve si připravte zeleninu - oloupejte okurku, papriku zbavte jádřinců a zrníček. Rajčata, okurku, papriku, půl cibule a česnek nakrájejte na kousky (nezáleží na tom, jak velké budou, stejně se všechno bude mixovat).

2. Nakrájenou zeleninu  dejte do mixéru a mixujte asi 2 minuty. Měla by se vám vytvořit světle červená hustá polévka.

3. Poté do polévky přidejte vinný ocet, olivový olej a sůl a ještě chvíli mixujte, aby se všechny ingredience promísily

3. Nakonec přidejte trochu studené vody - množství odhadněte podle toho, jak chcete mít polévku hustou. Podle chuti přidejte vinný ocet a/nebo olivový olej a sůl.

4. Až bude polévka přesně podle vaší chuti (někdo rád kyselejší, někdo zase slanější), můžete podávat. - jednotlivé porce ozdobte zbylou na kostičky nakrájenou cibulí, na drobno nakrájeným rajčetem a paprikou. Konzumujte vychlazené.


Inspirace: Gazpacho Andaluz sin pan

Žádné komentáře:

Okomentovat